هشدار یک متخصص آلرژی درباره خطرات مصرف خودسرانه دارو در افراد مبتلا به آلرژی/ بیماری که در ۲۵ سالگی بر اثر عوارض کورتون آب مروارید گرفت


یک متخصص آلرژی و ایمونولوژی از خطرات خوددرمانی در بیماران مبتلا به آلرژی روایت کرد.

دکتر مریم محلوجی راد در گفت و گو با ایسنا علوم پزشکی تهران گفت: خیلی از افراد تصور می کنند که آلرژی یک حالت عادی است و بعضا آنقدر دیر به پزشک متخصص آلرژی مراجعه می کنند که بسیار دیر شده است. در حالی که آلرژی ها را می توان کنترل و یا درمان کرد.

مسئول فنی کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مورد آلرژی ها خوددرمانی به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ درست است که داروهای آلرژی از انواع ساده تا پیچیده وجود دارد اما باید توسط پزشک تجویز شود. او افزود: داروهایی مثل ستریزین یا لوراتادین داروهای کم آنزیم هستند و معمولا کسانی که علائم شان شروع می شود می توانند تا زمان مراجعه به پزشک از این داروها استفاده کنند که علائم شان تا حدی کنترل شود. اما متاسفانه ما با بیماران رو به رو بوده ایم که چندین سال از این داروها استفاده می کنند.

 

بیمار ۲۵ ساله ای داشتم که به خاطر عوارض کورتون آب مروارید گرفت

این متخصص آلرژی و ایمونولوژی ادامه داد: مورد بدتر، افرادی هستند که از داروخانه ها آمپول های کورتون تهیه می کنند و  می گویند چون کورتون می زنیم مدتی در امان هستیم. اما ما با بیمارانی هم رو به رو بوده ایم که با عوارض کورتون به ما مراجعه کرده اند.

دکتر محلوجی راد افزود: مردم فقط دو سه مورد از عوارض کورتون مثل پوکی استخوان و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را می شناسند در حالی که عوارض آن بسیار بلندبالاست. من شخصا بیماری داشتم که به خاطر یک آلرژی ساده آمپول کورتون تزریق می کرد. این آقای ۲۵ ساله با کاتاراکت دوطرفه یا آب مروارید چشم مواجه شد که در نهایت منجر به عمل چشم های او شد. این در حالی است که معمولا آب مروارید را در سنین بالای ۶۰ سال عمل می کنند.

او در پایان تاکید کرد: آب مروارید یکی دیگر از این عوارض است. آب سیاه یا گلوم نیز یکی دیگر از عوارض استفاده از کورتون است که با بالا رفتن فشار چشم ممکن است برای فرد اختلال دید ایجاد شود. همچنین از دیگر عوارض کورتون می توان سرکوب غدد فوق کلیه، چاقی، پوکی استخوان و … اشاره کرد. لذا خوددرمانی با این داروها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *