۱۰ درصد مردم کشور مبتلا به آسم هستند


ایسنا علوم پزشکی تهران- یک عضو هیات مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به ابتلای ۱۰ درصدی مردم به بیماری آسم و همچنین با ابراز نگرانی از افزایش بی‌رویه هزینه‌ داروهای بیماران مبتلا به اسم در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو گفت: بیماری آسم به‌رغم آنکه بیماری ناتوان‌کننده‌ای به شمار می‌رود یک بیماری قابل کنترل است. در صورتی که اگر بیماری فرد مبتلا به آسم کنترل نشود، ممکن است حتی به مرگ بینجامد.

دکتر وحید قبادی دانا، رییس مرکز جامع آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی با اشاره اینکه سازمان بهداشت جهانی و مجموعه ابتکار جهانی آسم (جینا) روز جهانی آسم امسال را «رفع کاستی‌ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم» نامگذاری کرده بودند، به ایسنا علوم پزشکی تهران گفت: بیماری آسم یک بیماری مزمن به شمار می‌رود؛ وقتی فرد دچار حمله می‌شود انسداد راه‌های تنفسی باعث می‌شود که هوا به راحتی از ریه‌ها نتواند خارج شود و تبادل تنفسی و اکسیژن و تهویه راه‌های هوایی به خوبی رخ ندهد. در این شرایط فرد دچار خفگی شود. طبق شعاری که هر سال توسط جینا گذاشته می‌شود، هدف این است که چالش‌ها و مشکلاتی که بر سر راه درمان، پیشگیری و تشخیص و بازتوانی بیماران آسمی وجود دارد مرتفع شود.

ابتلای 10 درصدی مردم به آسم

عضو هیات مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران افزود: طبق آمار جهانی اکنون حدود ۴۶۰ هزار نفر در سال به‌علت بیماری آسم فوت می‌کنند. این در شرایطی است که حدود ۳۴۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند. در ایران نیز حدود ۱۰ درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بیماری آسم به رغم آنکه بیماری ناتوان‌کننده‌ای به شمار می‌رود بیماری قابل کنترلی است. اگر بیماری فرد مبتلا به آسم کنترل نشود، ممکن است حتی به مرگ بینجامد با این حال اگر بیماری تحت کنترل قرار بگیرد فرد می‌تواند فعالیت‌های کامل روزمره خود را از قبیل ورزش کردن داشته باشد و نیازی به ایزوله کردن فرد نیست. با درمان‌های مناسبی که امروزه در اختیار ماست، این بیماری به‌راحتی می‌تواند قابل کنترل باشد و فرد یک زندگی کاملا عادی را مثل همه افراد جامعه دنبال کند.

رییس مرکز جامع آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی با تاکید بر نقش بسیار مهم افزایش آگاهی جامعه نسبت به بیماری آسم گفت: اینکه در سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی مشاهده می‌کنیم که فرد مبتلا به آسم، در تمام ساعات شبانه روز ناتوان و دچار مشکل است، به مخاطبان نگرش غلطی القا می‌کند در حالی که اگر افراد آسماتیک بتوانند به خوبی درمان خود را دنبال کنند و مراقبت‌های لازم را داشته باشند مشابه سایر شهروندان می‌توانند زندگی کاملا پرنشاطی را تجربه کنند.

قبادی دانا تشخیص و درمان بیماری آسم را از کاستی‌های این بیماری خواند و ادامه داد: در مناطق محروم امکانات محدوتر است و باید تلاش شود که همه افراد جامعه در اقصی نقاط کشور بتوانند به امکانات تشخیصی و درمانی بیماری آسم دسترسی داشته باشند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بیماری آسم باید در نظر سیاستگذاران حوزه سلامت باید با عنوان یک اولویت پیشگیری و درمانی مورد توجه قرار بگیرد. همچنین باید راه‌هایی برای آموزش‌های همگانی و ترویجی در رسانه ملی و سایر رسانه‌های عمومی ایجاد شود تا افراد مبتلا به بیماری آسم بتوانند خودمراقبتی‌های لازم را انجام دهند. مضافا آنکه دانش پزشکانی که در خط اول مواجهه با بیماران هستند، پزشکان اورژانس، پزشکان عمومی، داخلی و کودکان در مورد این بیماری، راه‌های کنترل و پیشگیری و درمان آن به روز شود.

او از جمله نگرانی‌های مربوط به بیماری آسم را بحث دارو دانست و گفت: با توجه به بحث‌های مطرح شده در ارتباط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دارو این نگرانی وجود دارد که دسترسی بیماران آسماتیک به داروهای مورد نیاز خود دچار مشکل شود. .در این رابطه از مسئولان امر، سیاستگذاران کشور و حوزه سلامت درخواست می‌کنیم این دغدغه را مد نظر قرار دهند که بیماران آسماتیک و درمان و داروهای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

رییس مرکز جامع آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی در پایان گفت: افزایش بی‌رویه هزینه داروهای بیماران مبتلا به آسم از نگرانی‌های ماست که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد دسترسی بیماران به داروهای درمان و کنترل آسم و مثل گذشته میسر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *