آلرژی به تخم مرغ


آلرژی تخم‌مرغ چیست؟
تخم‌مرغ یکی از شایع‌ترین علل آلرژی‌های مربوط به غذا در کودکان است .
علائم مرتبط به این آلرژی طی چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن غذایی که حاوی تخم‌مرغ است شروع می‌شود. علائم ایجاد شده هم متنوع است و از راش پوستی، کهیر و احتقان بینی تا استفراغ و مشکلات گوارشی را شامل می‌شود. به ندرت می‌تواند موجب آنافیلاکسی هم بشود که بسیار خطرناک است .
آلرژی تخم‌مرغ ممکن است از شیرخوارگی شروع شود اما در اکثر کودکان، و نه در همه، با افزایش سن و پیش از بلوغ برطرف می‌شود.
علائم
تظارات آلرژی تخم‌مرغ فرد به فرد متفاوت است و شامل موارد زیر می‌شود:
– التهاب پوستی یا کهیر (شایع ترین علامت است)
– احتقان و آبریزش بینی و عطسه (رینیت آلرژیک)
– علائم گوارشی مثل درد شکم، تهوع و استفراغ
– علائم آسم مثل سرفه، خس‌خس و دشواری در تنفس
آنافیلاکسی
یک واکنش آلرژیک شدید ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود که یک اورژانس حیاتی است و باید به سرعت اپی‌نفرین(آدرنالین) تجویز شود و به اورژانس منتقل گردد. علائم آنافیلاکسی شامل موارد زیر است:
– انقباض راه‌های هوایی که منجر به تنگی نفس می‌شود
– کرامپ و درد شکم
– افزایش ضربان قلب
– شوک (افت شدید فشار خون که علائمش شامل سرگیجه، سبکی سر و کاهش سطح هوشیاری است)
تمام علائم خود یا فرزندتان را با متخصص آلرژی مطرح کنید. علائم آلرژی می‌تواند متنوع باشد، حتی اگر واکنش آلرژیک قبلی ملایم بوده باشد، ممکن است مرتبه بعدی شدید باشد.
در صورتی که آلرژیست گمان کند شما یا فرزندتان در معرض آنافیلاکسی هستید، ممکن است برایتان اپی‌نفرین تجویز کند تا در صورت رخداد آنافیلاکسی تجویز شود.
چه موقع به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنیم؟
در صورتی که پس از خوردن تخم‌مرغ دچار علائم آلرژی شوید باید به آلرژیست مراجعه کنید. اگر شما یا فرزندتان علائمی از آنافیلاکسی داشتید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید و اگر از آمپول‌های اپی‌نفرین در دسترس دارید استفاده کنید.
علل
علت ایجاد آلرژی، یک واکنش ایمنی تشدید شده است. در واقع سیستم ایمنی بدن پروتئین‌های تخم‌مرغ را به عنوان یک عامل مضر تلقی می‌کند. وقتی شما یا فرزندتان تخم مرغ مصرف می‌کنید، سیستم ایمنی آن‌ها را شناسایی می‌کند و به به سیستم ایمنی سیگنال می‌دهد که هیستامین و سایر موادی که منجر به وقوع آلرژی شود را آزاد کند.
هم زرده هم سفیده تخم مرغ می­تواند آلرژی بدهد. اما آلرژی به سفیده شایع‌تر است. حتی اگر مادر تخم مرغ مصرف کند و فرزندش شیر او را بخورد ممکن است علائم آلرژی بروز کند.
عوامل خطر
علل اصلی افزایش شانس ابتلا به آلرژی تخم مرغ شامل موارد زیر است:
– درماتیت آتوپیک: کودکانی که درماتیت آتوپیک(یک بیماری التهابی پوستی مزمن) دارند، ممکن است بیشتر به آلرژی غذایی مثل تخم مرغ مبتلا شوند.
– شرح حال خانوادگی: ریسک ابتلا به آلرژی در صورتی که پدر یا مادر یا هردو به آلرژی مبتلا باشند افزایش می‌یابد.
– سن: آلرژی تخم مرغ در کودکان بسیار شایع است و با افزایش سن وبلوغ سیستم ایمنی احتمالش کاهش می‌یابد.‌‌
عوارض
مهم‌ترین عارضه‌ی آلرژی به تخم مرغ آنافیلاکسی است.
کودکانی که به تخم مرغ آلرژی دارند ممکن است به سایر غذاها مثل تخم شیر، سویا و آجیل آلرژی داشته باشند. شانس آلرژی به کرک حیوانات خانگی، مایت‌ها، گرده‌ گیاهان است نیز بالاست.
در این افراد ریسک درماتیت آتوپیک و آسم هم افزایش پیدا می‌کند.
پیشگیری
در ادامه نکاتی جهت پیشگیری از آلرژی ارائه خواهد شد:
– همواره برچسب مواد غذایی آماده را بخوانید تا مطمئن باشید تخم مرغ جز مواد اولیه آن نیست.
– اگر بیرون از خانه غذا میخورید مطمئن شوید از تخم مرغ در غذا استفاده نشده است.
– اگر فرزندتان مبتلا به آلرژی تخم مرغ است و به مدرسه یا مهد کودک می‌رود، بهتر است یک اتیکت یا گردنبد داشته باشد که روی آن ذکر شده باشد به تخم مرغ حساسیت دارد.
– اگر فرزدنتان پرستار دارد باید حتما از حساسیت او مطلع باشد.
– در صورتی که کودکتان به تخم مرغ آلرژی دارد و به او شیر می‌دهید، از مصرف تخم مرغ اجتناب کنید.
مواد غذایی رایجی که تخم مرغ دارند
متاسفانه حتی اگر برای بعضی مواد غذایی برچسب “بدون تخم مرغ” هم هم ذکر شده باشد، باز هم احتمال دارد در آن از تخم مرغ استفاده  شده باشد.
مواد غذايی حاوی تخم مرغ:
– سس مایونز
– مارشمالا
– شیرینیجات
– مارزیپان
– گوشت فراوری شده
– پودینگ و دسرها
– اغلب پاستاها
– فوم روی قهوه
– بعضی از نان‌ها
اگر واژه‌های زیر را در محتویات غذا دیدید، یعنی از تخم مرغ استفاده شده است:
– آلبومین
– گلوبولین
– لسیتین
– لیوتین
– لیزوزیم
– ویتلین
واکسیناسیون و آلرژی به تخم مرغ
بعضی واکسن‌ها حاوی پروتئین تخم مرغ هستند و در صورت تزریق ممکن است در افراد حساس، آلرژی ایجاد کند.
– واکسن MMR برای کودکان حساس به تخم مرغ خطری ندارد.
– واکسن آنفلوانزا گاهی اوقات حاوی پروتیین‌های تخم مرغ است. واکسنی بدون این پروتیین‌ها هم برای استفاده افراد ١٨ سال به بالا تولید شده است. اگر قصد داشتید واکسن آنفلوانزا بزنید و آلرژی تخم‌مرغ دارید حتما به متخصص آلرژی خود توضیح دهید.‌
– واکسن تب زرد را در صورتی که بخواهید به بعضی کشورها سفر کنید، جهت پیشگیری تزریق می‌کنند و احتمال بروز حساسیت در افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ وجود دارد.
– در کل سایر واکسن‌ها خطری برای افراد حساس به آلرژی ندارد. اما جهت اطمینان خاطر می‌توانید پیش از تزریق هر واکسنی برای خود یا فرزندتان با متخصص آلرژی مشورت کنید.
تشخيص
متخصص آلرژی از روش‌های مختلفی جهت تشخیص آلرژی استفاده می‌کند. گاهی اوقات آنچه که به عنوان آلرژی تخم مرغ تصور می‌شود، در واقع یک عدم تحمل به غذاست که اهمیتش از آلرژی به مراتب کمتر است و ارتباطی به سیستم ایمنی ندارد.
علاوه بر اخذ شرح حال و معاینه از روش‌های زیر هم برای تشخیص آلرژی استفاده می‌شود:
– تست پوستی پریک: در این تست پوست خراشیده می‌شود و در معرض مقداری از پروتئین‌های تخم مرغ قرار می‌گیرد. در صورت وجود حساسیت، آن محل مانند کهیر برجسته می‌شود. متخصصین آلرژی برای انجام و تفسیر این تست بهترین انتخاب هستند.
– آزمایش خون: بوسیله آزمایش خون می‌توان شدت پاسخ سیستم ایمنی به تخم مرغ را از طریق ارزیابی سطح آنتی بادی‌ها مشخص کرد.
– تست تحمل غذا: در این آزمایش مقدار کمی تخم مرغ به شما یا فرزندتان داده می‌شود تا ببینیم موجب بروز آلرژی می‌شود یا نه. اگر اتفاقی نیفتاد، در حالی که متخصص آلرژی بیمار را از نظر بروز علائم بررسی می‌کند، تخم مرغ بیشتری داده می‌شود. با توجه به اینکه در این تست ممکن است واکنش های شدید رخ بدهد، حتما باید تحت نظر متخصص آلرژی باشد.‌
– تغییر در رژیم غذایی: ممکن است متخصص آلرژی شما یا فرزندتان بخواهد که تمام غذاهای مصرفی در روز را یادداشت کنید و تخم مرغ را از رژیمتان حذف کنید تا تغییر علائم را بررسی کند.
درمان
تنها راه پیشگیری از آلرژی تخم مرغ، اجتناب از مصرف تخم مرغ و فراورده‌های آن است.
آنتى ‌هیستامین‌ها علائم را کاهش می‌دهند:
دارو‌های آنتی هیستامین علائم و نشانه‌های آلرژی خفیف به تخم مرغ را کاهش می‌دهند. این داروها بعد از مواجهه با تخم مرغ مصرف می‌شوند و برای پیش گیری از بروز آلرژی و یا درمان آلرژی شدید مفید نیستند.
سرنگ‌های خودکار تزریق اپی نفرین:
در صورتی که استعداد بروز آنافیلاکسی دارید باید همواره با خود اپی نفرین حمل کنید. درمان آنافیلاکسی نیازمند تزریق اورژانسی اپی نفرین است. و سپس باید به اورژانس منتقل شوید و چند ساعتی تحت نظر باشید تا اطمینان حاصل شود که علائم تکرار نمی‌شوند. حتما کار با سرنگ‌های خودکار تزریق اپی نفرین را بیاموزید. اگر فرزندتان مبتلاست، معلم مدرسه‌اش باید کار با آن را بلد باشد. اگر به اندازه کافی بزرگ هست، خودش باید نحوه تزریق را بداند. همواره مراقب تاریخ انقضای سرنگ باشید تا پیش از اتمام موعد جایگزینش کنید.
و در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که در خیلی از موارد با افزایش سن کودکتان آلرژی به تخم مرغ هم به مرور کاهش پیدا می­کند و در نهایت برطرف خواهد شد.
منبع: Mayo Clinic’s patients care and health info

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *