آیا در هنگام خرید باید از دستکش استفاده کنیم؟


خرید کردن و رفتن به فروشگاه ­ها یکی از کارهای مهمی است که در ایام بیماری COVID-19 بخاطر آن از منزل خارج می­ شویم. یکی از سوالاتی که در این زمینه پیش می آید این است که آیا باید برای رفتن به سوپر مارکت دستکش دست کنیم؟
جواب “خیر” است. برای رفتن به سوپر مارکت نیاز به هیچ نوع دستکشی نیست.
دستکش از شما محافظت نمی کند
اگر به یک سطح آلوده دست بزنید ویروس می تواند به دستکش منتقل شود همانگونه که می تواند به انگشتان شما منتقل گردد…. اگر دهان یا بینی خود را لمس کنید، ممکن است موجب ورود ویروس به بدنتان شوید. همچنین لحظه در آوردن دستکش هم موقعیت حساسی است که اگر مراقب نباشید، ذرات روی دستکش به راحتی ممکن است به دست یا صورت منتقل گردد.
واقعیت این است که شانس مبتلا شدن به ویروس از طریق قطرات تنفسی از فردی که در نزدیکی شما حرف می زند یا عطسه می کند به مراتب بیشتر از لمس کردن اشیا در فروشگاه ها است. همین نکته اهمیت فاصله گذاری اجتماعی را به وضوح مشخص می کند. برای محافظت از خود در فروشگاه ها از یک ماسک پارچه ای ساده استفاده کنید و حداقل 1.5 متر از دیگران فاصله بگیرید. لیست خریدتان را از قبل آماده کنید تا حداقل زمان ممکن را در فروشگاه باشید.
دستکش جایگزینی برای شستشوی دست ها نیست
دستکش از شما در برابر ویروس حفاظت نمی کند و باعث کم کردن مدت یا دفعات شستشوی دست نمی گردد. باید به صورت جدی بهداشت دست را با شستشوی اصولی آن رعایت کنید. این مهم ترین راه پاک کردن ویروس از روی دست ها است.
برای محافظت از خود، در هنگام ورود و خروج از فروشگاه دست­ ها و کارت بانکی خود را با محلول های ضد عفونی کننده با پایه الکلی 70% ضد عفونی کنید. وقتی به خانه رسیدید دست ها را با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. و سایر اشیایی که ممکن است آلوده شده باشند مثل تلفن همراه و سبد خرید تمیز کنید.
مهم نیست که دستکش داشته باشید یا نه، وقتی بیرون هستید تا جای ممکن سعی کنید از دست زدن به سطوح مختلف اجتناب کنید.
اجازه دهید دستکش ها برای کادر درمان بماند
دستکش های پزشکی به منظور محافظت از فرد در شرایط پر خطر مثل تماس با مایعات بدن مثل خون، مخاطات، استفراغ و ادرار تولید شده اند. این دستکش ها از بیمار و کادر درمان که در طول روز با بیمار مبتلا به COVID-19 ارتباط دارند محافظت می کند. این دستکش ها برای استفاده در هنگام خرید کردن تولید نشده اند و فایده ای هم ندارند و موجب محافظت از شما نمی شود. مثل ماسک های پزشکی، این دستکش ها هم تعداد و ذخایر محدودی دارند، لطفا منطقی و هوشمندانه از دستکش­ ها استفاده کنید.
منبع: Webmd

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *