تهویه کننده های هوا و کرونا


دستگاه های تهویه هوا ممکن است باعث شیوع کووید ۱۹ شود
افزایش ابتلا به ویروس کرونا, در گرمای تابستان باعث شد دانشمندان به بررسی و تحقیق, درباره تهویه کننده های هوا و کولرها بپردازند و حدس می زنند این موضوع می‌تواند یک نکته مهم و نادیده گرفته شده در گسترش شیوع ویروس کرونا باشد.
دانشمندان معتقدند همانطور که در سرمای زمستان زمینه مناسبی برای مبادله میکروب‌ها و ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا به وجود می‌آید, رفتن مردم به مکان‌هایی که کولرهای بزرگی دارند که با بیشترین ظرفیت خود کار می‌کنند نیز می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد.
دکتر ادوارد ناردل استاد دانشگاه هاروارد در رشته های سلامتی محیطی, ایمنی شناسی و بیماری های عفونی می گوید: مردم در گرما برای خنک شدن به مکان‌های بسته می روند. این فرآیند باعث کاهش فاصله گذاری اجتماعی شده و احتمال اینکه به قسمت‌هایی دست بزنند که قبلا توسط افراد آلوده لمس شده و یا قطرات سرفه یا عطسه افراد روی آن پاشیده شده بیشتر می‌شود.
از همه اینها مهم تر خود دستگاه های تهویه هوا هم به دلیل روشی که هواکش های آن کار می‌کنند, خطرآفرین هستند . وقتی دمای هوای بیرون خیلی زیاد باشد, سیستم HVAC به کار می‌افتد این سیستم برای جلوگیری از هدر رفت و ذخیره انرژی مقداری از هوای داخل را می کشد و دوباره بیرون می دهد. این موضوع نشان می دهد که هرچقدر دمای بیرون بیشتر باشد مقدار هوایی که از داخل کشیده می‌شود و دوباره خارج می‌شود بیشتر است و طی این فرایند مقدار هوای که شما تنفس می کنید درصد بیشتری از مقدار هوایی است که افراد از شش های خود خارج می‌کنند. اگر کسی در آنجا آلوده به ویروس باشد و در آن مکان عطسه یا سرفه بکند ممکن است به علت چرخش هوای داخل، شانس ابتلا به ویروس به مراتب افزایش می­یابد.
همچنین دکتر ناردل افزود: این دستگاه‌ها فن هایی دارند که هوا را به همه جا پخش می‌کند و باعث می‌شود این ذرات بسیار ریز و ویروس معلق در هوا فاصله بیشتری را طی کنند.
از طرف دیگر, دستگاه های تهویه مطبوع و دیگرخنک کننده ها باعث می‌شود که رطوبت هوا از بین برود و می‌دانیم که ویروس ها هوای خشک را ترجیح می‌دهند. در این حالت هاست که زمینه و عوامل مناسبی برای انتقال و سرایت این ویروس وجود دارد.
نقش دستگاههای تهویه هوا
تا به اینجا چندین مطالعه در مورد نقش دستگاه‌های تهویه هوا در شیوع کرونا انجام شده اند که نشان دادند تحقیقات بیشتری باید در این باره صورت بگیرد. در جولای, محققان چینی مقاله ای منتشر کردند که که بر روی ۱۹فرد در یک رستوران انجام شده بود. همه این افراد در یک سمت رستوران نشسته بودند و فاصله آنها با هم بیش از 6/1 متر بود. این افراد به کووید ۱۹ مبتلا شدند. این موضوع نشان می‌دهد که ویروس مستقیما از قطرات عطسه و سرفه منتقل نشده بلکه آنها باور دارند در هوا معلق مانده است. این ذرات از فرد بیمار بدون علامت به دستگاه تهویه هوا رسیده و از طریق کولر های بزرگ دیواری به سه خانواده منتقل شده و آنها را آلوده کرده است.
در یک مطالعه دیگر محققان سه واحد HVAC مختلف را در دانشگاه و بیمارستان اورگان پورتلند از دستگاه جدا کردند سپس آنها را آزمایش کردند تا ببینند که ماده ژنتیکی کوئید ۱۹ روی آنها هست یا نه و آزمایش یکی از آن سه واحد مثبت درآمد.
دکتر کوین وان دن ویملنمبرگ نویسنده این مقاله , استاد معماری و مسئول کانون سلامت در داخل ساختمان دانشگاه اورگون یوجین می‌گوید: ما آنها را در بخش‌های مختلف یک کولر دیدیم .
یک مطالعه مشابه در دانشگاه و مرکز درمانی نبراسکا صورت گرفت و ماده ژنتیکی کووید ۱۹ در نمونه هایی که از اتاق های بیماران گردآوری شده بود تشخیص داده شد. نکته جالب این است که این نمونه های از فاصله 9 متری بیماران برداشته شده بودند. دکتر ویملنمبرگ افزود: تحقیقات آنها نمی‌تواند ثابت کند که باقیمانده ویروس بتواند کسی را آلوده کند. برای بررسی این موضوع, آنها میبایست نمونه‌ها را رشد دهند همچنین سلول هایی را در کنار آنها در پتری دیش قرار دهند. این آزمایش بسیارگران‌قیمت و نیازمند آزمایشگاه های تخصصی بود.
اما به هر حال این تحقیقات نشان داده که ماده ژنتیکی این ویروس در دستگاه های تهویه مطبوع حتی آنهایی که فیلتر های خوبی هم دارد, قرار می‌گیرد. در نتیجه باید آنها وسیله‌ی گسترش شیوع کرونا در نظر گرفته شود.
راه حل هایی برای هوای تمیز تر در مکان‌های بسته
دکتر میلر می‌گوید آسان ترین راه برای در امان ماندن از ویروس در مکان‌های بسته این است که هوای آزاد بیرون وارد شود. برای مثال در خانه‌, در ها و پنجره‌ها را به طور مرتب باز و بسته کنید. اجازه دهید هوای تمیز داخل شود. این فرآیند در ساختمان‌های تجاری سخت‌تر است. همچنین این کار در زمانی که شما می‌خواهید خانه را سرد یا گرم کنید میسر نیست.
یک راه حل دیگر برای کاهش احتمال ورود ویروس به خانه, جعبه هایی هستند که بر روی دیوار یا سقف نصب می‌شوند و اشعه ی UV یا فرابنفش کوتاه‌برد از خود منتشر می‌کنند. این اشعه های UV کوتاه‌برد, به اندازه نور خورشید هم به پوست آسیب نمی زنند. اما میکروب های موجود را از بین می‌برند. این دستگاه ها باعث کنترل گسترش شیوع کرونا و دیگر ویروس های معلق در هوا مثل توبرکلوزیس(باکتری بیماری سل) می‌شود.
در آخر شما می توانید از تمیز کننده های هوا هم استفاده کنید. البته توجه داشته باشید این دستگاه ها نیازمند کارهای اضافه و یادگیری عملکردشان هستند.توجه داشته باشید تمیز کننده های یونی در این مورد جواب نمی‌دهند.
منبع: www.webmd.com
مترجم: آتنا امامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *