چگونگي شستشوي بيني با محلول نمكي

منظور از شستشوي بيني با محلول نمكي (سالين) چيست؟
با اين نوع درمان حفرات بيني شستشو داده مي شود. يعني سطوح مخاطي داخل بيني با سالين (محلول آب و نمك) شسته مي شود. شما مي توانيد براي كمك به رفع مشكلات سينوسي يعني مشكلاتي مثل گرفتگي بيني يا آبريزش بيني اين كار را در خانه انجام دهيد.
•اين كار چگونه انجام مي شود؟
مي توانيد با استفاده از يك ظرف مخصوص بيني كه به نام پوار هم خوانده مي شود و يك بسته حاوي پودر سالين اين كار را انجام دهيد. اين وسايل را مي توانيد از داروخانه تهيه كنيد. براي استفاده از ظرف مخصوص بيني اين نكات را رعايت نماييد:
محلول را مخلوط كنيد: براي تهيه آب نمك، 100 سي سي آب ولرم را با ميزان توصيه شده روي بسته پور سالين مخلوط كنيد و محلول را در ظرف بريزيد.
ظرف مخصوص را به حالت نمايش داده شده نگهداريد. به سينك دستشويي تكيه دهيد طوري كه بتوانيد كاسه دستشويي را ببينيد. سرتان را به آرامي به يك طرف بچرخانيد و به آرامي لوله پوار را به بخش بالايي بيني ببريد طوري كه به راحتي در حفره بيني قرار گيرد. لوله را به بخش مياني (تيغه) بيني  فشار ندهيد.
پوار را فشار دهيد. با فشردن اين پوار محلول به داخل بخش بالايي بيني شما ريخته مي شود. مطمئن شويد كه از راه دهان مي توانيد به راحتي نفش بكشيد.
اين محلول بلافاصله از سوراخ ديگر بيني بيرون مي ريزد. (همانند شكل). وقتي كه ظرف خالي شد، براي خارج كردن آب نمك اضافي و اخلاط داخل بيني از دو سوراخ بيني نفس بكشيد. به آرامي روي يك دستمال تميز بيني را خالي كنيد. سپس اين كار را براي سوراخ ديگر بيني تكرار كنيد.
خوب است بدانيد كه انواع مختلفي از پوارها و بطري هاي اسپري براي شستشوي بيني وجود دارد.
•چند بار بايد اين كار را انجام داد؟
اگر دچار علائم بيماري سينوسي بوديد، شستشوي بيني را به صورت يك بار در روز شروع كنيد. اگر احساس بهتر پيدا كرديد، ممكن است بخواهيد اين كار را دو بار در روز يا به عنوان يك كار منظم روزانه انجام دهيد. بعضي از بيماران از اين كار براي پيشگيري از مشكلات سينوسي حتي وقتي كه علائم بيماري سينوس ها را ندارند، استفاده مي كنند.
•بعد از آن چه احساسي دارم؟
طبيعي است كه اين قطرات تا 30 دقيقه بعد از شستشو از بيني شما خارج شود. ممكن است لازم باشد كه تا مدتي با خود دستمال داشته باشيد.
اگر بيني شما دچار سوزش شد غلظت نمك را براي دفعات بعدي نصف كنيد. همچنين ممكن است لازم باشد كه دماي آب را كمي تغيير دهيد اما هرگز از آب خيلي داغ يا آب خيلي سرد براي شستشو استفاده نكنيد. حتي مي توانيد وقتي در حمام هستيد بيني خود را شستشو دهيد.
•چطور پوار را تميز كنم؟
هميشه آب نمك اضافي را از پوار بيرون بريزيد و بعد از استفاده، آن را با آب و صابون بشوييد. بسياري از ظرف هاي مخصوص شستشوي بيني قابل شستشو هستيد. وقتي مي خواهيد از آن مجدداً استفاده كنيد بايد درون آن آب نمك تازه بريزيد.
منبع:
1-Saline Nasal Irrigation of Sinus Problems. American Familly Physicican November 15, 2009.
ترجمه: مجله نوين پزشكي، شماره 465، ص 614.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *