آسم کودکان؛ بیماری قابل درمان

حدود یک‌ سوم کودکان تهرانی علائم آسم دارند، حالا که آلودگی هوا دست از سر تهران و دیگر شهرهای صنعتی کشور بر نمی‌دارد، حالا که آسم هرسال حدود  200 هزار نفر را در سراسر دنیا به قتل می‌رساند ، حالا که آسم سن و جنس نمی‌شناسد و ممکن است در سنین بسیار پایین هم خود را نشان دهد.
حال که پزشکان هشدار می‌دهند رسیدگی نکردند به آسم خطر مرگ دارد، باید از آسم کودکان بیشتر بدانیم، چون اگر آسم در کودکی مهار شود، بیماران در بزرگسالی با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند. بیشتر مردم تصور می‌کنند تنها آلاینده‌های صنعتی خارج از خانه به سلامت آنها آسیب می‌زند، در حالی که دود سیگار، مواد شیمیایی که ما آنها را با بی‌توجهی در منزل مصرف می‌کنیم، کپک‌های خانگی که نادیده‌شان می‌گیریم، تهویه نامناسب در خانه و تغذیه نادرست و استفاده مداوم از کمپوت‌ها، کنسروها، فست فود‌ها، تنقلاتی مثل چیپس، پفک و… همه زمینه‌ ساز ابتلا به این بیماری هستند.
آسم انسداد  قابل برگشت راههای هوایی بزرگ و کوچک است که ناشی  از پاسخ  شدید  راههای  تنفسی  به  محرکهای  ایمونولوژیک  و غیرایمونولوژیک می باشد .آلودگی هوا که این روز ها تهران را شدیدا فرا گرفته است ، می تواند محرکی قوی رای ایجاد بیماری آسم در کودکان باشد. کودکان آسمی  اولین حمله خود را  در ۹۰-۸۰ در صد  موارد  قبل ازسنین ۵-۴ سالگی تجربه میکنند . ولی باید گفت که بیماری آسم ممکن است در  هر سنی  شروع شود هر چند که در اکثر موارد قبل از سن ۲۵ سالگی ایجاد میشود .
در دوران کودکی پسران دو برابر دختران به حملات آسم دچار  میشوند. این بیماری شایع ترین بیماری مزمن کودکان و از علل اصلی مراجعه به فوریت های پزشکی ، بستری در بیمارستان و غیبت از مدرسه می باشد. شيوع بيماري آسم با توجه به الگوي زندگي شهرنشيني رو به افزايش است. آسم يكي از شايعترين بيماري هاي مزمن در جهان است و تخمين زده مي شود در حال حاضر در سطح جهان 300 ميليون بيمار آسمي وجود داشته باشد و پيش بيني مي گردد تا سال 2025 به جمعيت بيماران آسمي در جهان 100 ميليون نفر اضافه شود .
در گزارش بار جهاني آسم كه در سال 2003 منتشر شد ميزان شيوع بيماري آسم در ايران در كل جمعيت حدود 5/5 درصد برآورد گرديد . بر طبق همين گزارش ميزان شيوع آسم در دوران كودكي حدود 10 درصد تخمین زده می شود.همچنين در اولين گزارش كميته راهبردي طرح بين المللي مطالعه آسم و آلرژي در كودكان12-14 ساله در سال 1998 شيوع علائم آسم بر اساس دو مطالعه در شهرهاي رشت و تهران 9/10 درصد گزارش شده است . بر طبق همين گزارش شيوع علائم آسم در كودكان منطقه خاورميانه از 5/7 درصد در مراكش تا 17 درصد در كويت متغير است و متوسط شيوع 10 درصد مي باشد.
آسم در هر جنس و سنی دیده می‌شود و علاوه بر زمینه ژنتیکی که جزو اصلی‌ترین عوامل سبب‌ساز آسم محسوب می‌شود، آلاینده‌های هوا در داخل و خارج از منزل در بروز آن نقش دارند.
دکتر محمد بداغ آبادی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *