آلرژی در پاییز


پاییز، فصل سختی برای مبتلایان به آلرژی (حساسیت) است. آلرژی در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به یک سری مواد بی ضرر به وجود می آید، مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات.
برای بهبود علائم آلرژی حتما باید عواملی که در منزل منجر به بروز آلرژی می شوند را شناسایی و سپس کنترل کرد، به همین سبب از وسایل خواب دارای پَر، پشم و کاموا نباید استفاده شود. به علاوه این که درکف منزل موکت و قالی نباید روی هم انداخته شوند زیرا در این صورت با رشد حشراتی در منزل آلرژی ایجاد می شود.
پاییز با طعم و بوی آلرژی و حساسیت از راه رسید، از آبریزش بینی، حساسیت و سرفه های مکرر تا عطسه، خارش چشم از هدایای روزهای به رنگ نارنجی پاییز برای افراد آلرژیک هستند. 
روزهای کوتاه فصل پاییز برای افرادی که مستعد حساسیت هستند، به روزهایی بلند و سختی مبدل می شود که گویا پایانی برای آبریزش و سرفه و عطس های کلافه کننده وجود ندارد. اگر احساس می کنید که علائم آلرژی شما هر ساله زودتر و زودتر با شدت بیشتر بروز می کند با ما همراه باشید.
در پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل خارجی که منجربه بیماری در یک عضو شود را آلرژی می نامیم، مثلا آلرژی بینی یا آلرژی های فصلی که با عواملی چون گرده گیاهان، حشرات و … وارد سیستم تنفسی شده و واکنش هایی مانند تورم مخاط بینی، گرفتگی، عطسه های مکرر و آبریزش خود را نشان می دهد که در برخی موارد همین عارضه به نسبت ساده منجربه به عارضه شدیدتری نظیر آسم می شود. هر چه سن بالاتر می رود ایجاد آلرژی های استنشاقی مانند گرده گیاهان پر رنگ تر می شود. 
سرفه های خشک مکرر، تنگی نفس و خِس خِس در سینه از شایع ترین نشانه های آسم تلقی می شود. حساسیت ها تنها در فواصل خلاصه نمی شود و ممکن از برخی افراد به حساسیت های غذایی نیز دچار شوند به عبارتی فرد یک ماده غذایی را مصرف کرده و واکنش آن روی سیستم تنفسی، پوستی و دستگاه گوارش باشد. برای مثال کودکی به شیر گاو حساسیت دارد و هنگامی که آن را می خورد دچار کهیر، اگزما، خارش، خس خس سینه و سرفه، سوزش و خارش در گلو، دل درد، سوزش و خارش در ناحیه مقعد، اسهال و استفراغ و گاهی اوقات یبوست می شود. 
شیوع آلرژی در فصل پاییز کمی زیاد است اما نمی توان گفت پاییز بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است، چرا که افراد در این فصل بیشتر درگیر عفونت های ویروسی و سرماخوردگی می شوند و به اشتباه می پندارند این عارضه ها، آلرژی هستند. برخی از آلرژی های بینی می تواند دائمی باشد به عبارتی 12 ماه سال افراد را درگیر کند و در بعضی از فصل ها (بهار و پاییز) کمی به علت وجود آلژن های محیطی افزایش داشته باشد.
علائم هشداردهنده آلرژی
افرادی که آلرژی شدید به یک ماده دارند مانند آلرژی های غذایی و دارویی و نیش زنبور واکنش های شدید و مراقب علائم هشدار دهنده ای که در طی برخورد با آن ماده بروز میکند، باشند. احساس خارش، کهیر شدید، گرفتگی حلق، سرفه خشک مکرر، احساستنگی نفس و حمله شدید آسم، دردهای شکمی، اسپاسم های روده ای و شکمی، استفراغ و تهوع، افت فشار خون، تورم لب ها و پلک ها و پشت دست ها نیز از علائم هشدار دهنده این دسته از آلرژی ها محسوب می شوند.
از گرده گیاهانی که گل می دهند و گرده های دیگری که باعث علائم آلرژی می شوند باید به شدت دوری کرد و هرگز نباید وارد خانه شوند. پنجره های خانه و ماشین خود را ببندید و از تهویه هوا استفاده کنید، به ویژه هنگامی که میزان گرده بالا است. افرادی که دارای آلرژی شدید هستند بهتر است به طور کامل از فعالیت هایی که در فضای باز انجام می شوند اجتناب کنند.
منبع: www.namnak.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *