بیماران مبتلا به آسم از نظر تست تنفسی در طول ماه رمضان تفاوتی با سایر ایام سال ندارند

دکتر لیدا عطارد فوق تخصص کلینیک آسم و آلرژی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات انجام شده در بین بیماران مبتلا به آسم نشان داده اند که تعداد بستری ها ی بیمارستانی و پارامترهای تست های تنفسی در طول ماه رمضان تفاوت واضحی با سایر ایام سال ندارند.
وی اظهار داشت: در جریان روزه داری دریافت مواد غذایی در طول روز کاهش یافته و بدن به جای گلوکز از ذخیره گلیکوژن در کبد و در مراحل بعدی از ذخایر چربی برای تامین انرژی استفاده می کند و در این مدت میزان چربی LDL(چربی بد خون) کاهش و میزانHDL(چربی مفید خون) در خون افزایش می یابد.
دکتر عطارد با اشاره به اینکه مطالعات نشان داده که روزه داری اثرات مثبتی روی وضعیت التهابی بدن می گذارد گفت: به عنوان مثال میزان IL6 و هموسیستئین کاهش می یابد , همچنین مطالعات انسانی و مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داده اند که محدودیت دریافت مواد غذایی، البته تا حدی که منجر به سوء تغذیه نشود، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.
دکتر عطارد همچنین افزود: روزه داری بر کاهش ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و مقاومت به انسولین، سکته های مغزی، بیماری های خود ایمنی، پارکینسون و آلزایمر شده، به طور کلی باعث کند شدن روند پیری می شود.
این متخصص آسم و آلرژی ادامه داد: مطالعات انجام شده در بین بیماران مبتلا به آسم نشان داده اند که تعداد بستری ها ی بیمارستانی و پارامترهای تست های تنفسی در طول ماه رمضان تفاوت واضحی با سایر ایام سال ندارند. البته در یک مطالعه تغییرات گذرا در جریان روزه داری و تداوم بهبودی در بعضی از پارامتر های تست های تنفسی بعد از ماه مبارک رمضان گزارش شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *