ارائه خدمات فوق تخصصی به بیماران توسط پزشکان مجرب و دستگاه های مجهز در کلینیک آسم و آلرژی

رییس کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اظهار داشت: این کلینیک مرکزی است که به منظور ارائه خدمات آموزشی به بیماران و خانواده ها، ارائه روش های پیشگیری و خدمات تشخیصی و سپس درمانی (فارماکوتراپی و ایمونوتراپی) به بیماران آلرژیک و کمبود ایمنی بر اساس معیارهای علمی جهان ایجاد شده است.
دکتر وحید قبادی دانا با بیان اینکه “کمک به بیماران آلرژیک برای زندگی بهتر” شعار این کلینیک است افزود: بيماريهاي آلرژيك بیماری های مزمنی هستند که  مي‌توانند دستگاههاي مختلف بدن را درگير نمايند. پوست، بيني، چشم‌ها، ريه و سيستم گوارشي بيشتر از ساير دستگاهها درگير مي‌شوند. اين قسمتها مي‌توانند در پاسخ آلرژيك به تنهايي و يا به همراه هم درگير شوند. به همين دليل است كه بسياري از بيماران بيشتر از يك علامت آلرژي را دارند. در بيماريهاي درماتيت آتوپيك، اگزما، كهير و آنژيوادم بيشترين ارگان درگير پوست است. در رينيت آلرژيك و به دنبال آن سينوزيت‌هاي آلرژيك بيشتر بيني درگير است. در كونژنكتيويت آلرژيك چشم‌ها و در بيماري بسيار با اهميت آسم ريه‌ها مبتلا مي‌باشند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اغلب این بیماری ها کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهند، کنترل  آنها با روش های پیشگیری و نیز درمان صحیح می تواند نوید دهنده زندگی بهتر برای افراد مبتلا به بیماری های آلرژیک باشد.
دکتر قبادی دانا تصریح کرد: رشته آلرژی و ایمونولوژی بالینی یک رشته فوق تخصصی است و کسی که با این عنوان طبابت می کند متخصص کودکان یا متخصص داخلی و نیز فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی است که شناخت کامل و ویژه از بیماری های آلرژیک و عوارض ایجاد شده توسط این بیماری ها دارد. در کلینیک فوق تخصصی ایمونولوژی وآلرژی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران تمامی مراحل تشخیص و درمان توسط پزشکان فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی انجام می شود.
دکتر قبادی دانا در خصوص خدمات کلینیک گفت: بیماران با تعیین وقت قبلی از طریق تماس تلفنی، به کلینیک مراجعه می کنند و توسط پزشک فوق تخصص ویزیت و معاینه می شوند. در صورت نیاز این امکان وجود دارد که در همان مراجعه تستهای تشخیصی لازم انجام پذیرد. این تست ها شامل تست بررسی عملکرد تنفسی(Spirometry)، تست پوستی بررسی حساسیت به مواد حساسیت زای خوراکی یا تنفسی(Prick Test)، تست سنجش میزان نیتریک اکساید تنفسی (NO breath) می باشد که بسته به نوع بیماری و مطابق با اندیکاسیون های مندرج در منابع علمی معتبر روز دنیا ، یک یا چند تست به انجام خواهد رسید. نتایج تست های احتمالی در همان مراجعه به رویت پزشک مربوطه رسیده و برای درمان اقدام خواهد شد.
دکتر قبادی دانا با تاکید بر این مطلب  که بیمارانی که مورد تست پوستی قرار می گیرند باید 5 تا 7 روز قبل از انجام تست هیچ گونه داروی آنتی هیستامین مصرف نکرده باشند گفت: مصرف آنتی هیستامین موجب می شود در جواب تست اختلال ایجاد شود. گفتنی است داروهای آنتی هیستامین شامل دیفن هیدرامین، ستیریزین، هیدروکسی زین، لوراتادین، فکسوفنادین و داروهای سرما خوردگی مانند Adult Cold هستند.
وی با بیان اینکه درمان بیماریهای آلرژیک بسته به نوع بیماری می تواند شامل دارودرمانی، ایمونوتراپی( واکسیناسیون آلرژی) و یا ترکیبی از هر دو روش درمانی باشد؛ گفت: افرادی که طبق نظر پزشک معالج از دریافت واکسن آلرژی برای درمان بیماری خود سود خواهند برد، کاندید دریافت واکسن می شوند. ایمونوتراپی به منظور کاهش حساسیت فرد به آلرژن ها انجام می شود. واکسن آلرژی مقادیر تعیین شده استاندارد از یک ماده حساسیت زای خاص است که  با دوز افزایشی طبق جدول زمان بندی شده استاندارد در طی چندین ماه به بیمار تزریق می شود، واکسن آلرژیِ به مرور زمان باعث تغییر پاسخ ایمنی به آلرژن خاص خواهد شد و در نتیجه در مواجهه های بعدی شخص با آن آلرژن خاص، حساسیتی بروز نکرده و یا کاهش حساسیت چشمگیری دیده خواهد شد.
وی افزود: بیمارانی که به تشخیص پزشک فوق تخصص داوطلب ایمونوتراپی (تزریق واکسن آلرژی) هستند باید به مدت 3 سال واکسن را دریافت کنند. بیمارانی که در 6 ماه اول بعد از تزریق واکسن، پاسخ درمانی مطلوب داشته باشند؛ می توانند تا 3 سال ادامه دهند اما اگر پاسخ مناسبی نداشته باشد پس از 6 ماه درمان متوقف می شود. واکسن های مورد استفاده در این کلینیک متعلق به شرکت GREER و مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) است.
دکتر قبادی دانا در ادامه تصریح کرد: واکسیناسیون آلرژی می بایست در کلینیک مجهز به وسایل احیائ بیماران انجام شود. پیش از هر نوبت دریافت واکسن، بیمار توسط پزشک مربوطه ویزیت می شود. واکسن در شرایط استاندارد تزریق شده و پس از 30 دقیقه از دریافت واکسن مجددا بیمار مورد ویزیت قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه بیماران مشکوک به نقص ایمنی و یا آلرژی جهت کسب مشاوره توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص مورد ویزیت قرار می گیرند افزود:  در این کلینیک خدمات آموزشی از طریق وب  سایت، بروشور و کتاب های آموزشی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *